ΟΤΑΝ Ο ΛΟΓΟΤΕΧΝΗΣ ΕΧΕΙ ΦΩΝΗ

 

Η απαγγελία , που γίνεται ,είτε με την προφορική ανάγνωση , είτε με την μνήμη και την προετοιμασία , είναι η επικοινωνία με το κοινό . Ο λογοτέχνης έρχεται σε  άμεση επαφή με τον αναγνώστη του. Ο λόγος του επιβάλλετε να είναι κατανοητός , ώστε η ακρόαση να είναι αρμονική και κατανοητή από τον δέκτη , συγκεκριμένα τον ακροατή .

Υπάρχουν πολλοί τρόποι να αποκτήσει η  τέχνη της απαγγελίας  ύφος και ζωτικότητα . Μερικοί από αυτούς τους τρόπους είναι πρώτα  η ζωντανή κι άμεση απαγγελία στο κοινό, το ραδιόφωνο, η τηλεόραση , η ηχογράφηση, όμως η κυριότερη μορφή είναι η αμεσότερη μορφή , η ζωντανή απαγγελία. Το σχήμα όμως της ζωντανής απαγγελίας αποτελεί κάποιο βαθύπεδο, κάποια  δεδομένα , επομένως να υπάρχουν τα ορθά αποτελέσματα και να γίνεται κατανοητός , προσιτός κι εντυπωσιακός για τον ακροατή.

Τι είναι άραγε λοιπόν και τι ήταν ο όρος απαγγελία; Είναι το αντικείμενο που με την έντεχνη εκφώνηση , σύμφωνα με το σωστό τρόπο απαγγελίας , τόνο , χροιά , φωνή , ένταση , χρωματισμός , παύσεις , στόμφος.  Εδώ θα τονίσω πως η εμφάνιση του ζωντανού λόγου , συναντάτε στην αρχαιότητα , με τη ρητορική τέχνη  και τη συμπεριλάμβαναν σε μαθήματα της .

Ο λόγος της απαγγελίας έχει πολλά στοιχεία που χρησιμοποιούνται για να διεξαχθεί και λειτουργεί με πειθώ και να κερδίσει τον ακροατή. Ίσως πολλές φορές χρειαστεί και η συμμετοχή των κινήσεων του σώματος . Των κατάλληλων κινήσεων , στην σωστή πρόταση , στη σωστή στιγμή . Η τέχνη της υποκριτικής συμβάλει θετικά αν την εντάξουμε με πλήρη γνώση της και την εφαρμόσουμε στην τέχνη της απαγγελίας .

Η δημόσια ομιλία έχει και τις μυστικές δυσκολίες της. Καταπόνηση των πνευμόνων ( στις περιπτώσεις που  η εκφώνηση κρατά ώρα και είναι εμβρόντητη , απαιτεί αγώνα και σκληρή προετοιμασία. Μερικοί βέβαια ομιλητές έχουν γεννηθεί με το χάρισμα της απαγγελίας και της ικανότητας της δημόσιας έκφρασης . Υπάρχουν όμως και τεχνικές που μπορεί κάποιος , με εξάσκηση ν΄ αποκτήσει τις απαραίτητες γνώσεις και να εξελιχθεί σε έναν μοναδικό ομιλητή ,που ούτε που θα φανταζόταν πως θα το επιτύγχανε .

Όταν εκτιθέμεθα στο κοινό , είναι φυσιολογικό να έχουμε τρακ ή άγχος ή αγωνία για την εικόνα που θα δώσουμε. Σίγουρα ,  μια ομάδα ανθρώπων ,τα συναισθήματα αυτά , από βιολογικούς παράγοντες και μόνο  και χωρίς σπουδές και ειδικές γνώσεις το κατέχουν άριστα. Χωρίς ιδιαίτερες τεχνογνωσίες , κάνουν ορθή χρήση του λόγου , των κινήσεων του σώματος, ίσως έχουν και τον πόθο μέσα τους για να έρθουν σ΄ επαφή με το κοινό.

Ο προφορικός λόγος ως εκ τούτου , για το λογοτέχνη , αποτελεί ένα επί πλέον κομμάτι στον τομέα του. Με εξάσκηση ή χωρίς , η φωνή του , τον φέρνει πιο κοντά στον πιστό του αναγνώστη – θαυμαστή ,που επιθυμεί να τον ακούσει και να τον απολαύσει ζωντανά , επειδή ήδη γνωρίζει πολλές πληροφορίες για τον λογοτέχνη , έχοντας διαβάσει το έργο του, ξέροντας ήδη ,όντας καλά πληροφορημένος για τις αναφορές που θα γίνουν σε όσα ο λογοτέχνης θα πει στο λόγο του.

Η δεξιότητα της απαγγελίας για το λογοτέχνη αποτελεί ένα εισιτήριο που θα τον ταξιδέψει μέσα στην ψυχή του ακροατή. Χρειάζεται δυνατές  ανάσες , ίσως και καταπόνηση της όλης διαδικασίας που και βιολογικά βιώνει ο οργανισμός , ( έκφραση , ένταση , κινήσεις , απόδοση νοημάτων και μηνυμάτων προς τον ακροατή , ίσως και μια ψυχοφθόρα ικανότητα ν΄ απαντήσει σε ερωτήσεις που θα του είναι άγνωστες ) σε περίπτωση που το απαιτεί η όλη

Το πιο σημαντικό οργανικό όμως πρόβλημα που θα δυσκολέψει το λογοτέχνη στην απαγγελία του ή στην ομιλία του είναι η ξηροστομία , κάτι που είναι βασικό στοιχείο ώστε να ληφθεί σοβαρά υπόψη . Η εξοικείωση με την απαγγελία ή τη δημόσια ομιλία , είναι σπουδαία υπόθεση για να αποβάλλει το όποιο ενδοιασμό , φόβο , τρακ , άγχος και αγωνία. Η εξάσκηση πάντως με ένα βίντεο ή  η ηχογράφηση θα βοηθούσε φέρνοντας σύντομα αποτελέσματα.

Υπάρχει όμως και η πλευρά του ακροατή , που έχω χρέος ν΄ αναφέρω . Η προσοχή του , ώστε με τη συνεχή ροή του λόγου , να μην χάσει πολύτιμες πληροφορίες , να μην απορροφηθεί το μυαλό του  και αποσπαστεί η προσήλωση του  , μένοντας συγκεντρωμένος στα όσα επιθυμεί να λάβει γνώση και μάθηση , έχει και για εκείνον σε μεγάλο βαθμό το στοιχείο της εσωτερικής έντασης .

Συμπερασματικά κι από τις δύο πλευρές πομπός ( λογοτέχνης) ,  δέκτης ( ακροατής) , βιώνουν ,από τη δική τους , πλευρά , τις δικές του δυσκολίες . Με την εμπειρία όμως , όλα ξεπερνιούνται .

Η όλη ουσία , είναι να ακουστεί η φωνή του λογοτέχνη  κι αυτό γιατί όσο θα υπάρχει ο ακροατής , θα ,

«Υπάρχει και η φωνή του λογοτέχνη»

 

 

Σας παραθέτω ένα blog από την πιο επιτυχημένη γυναίκα που σε καμία ομιλία της δεν έχει κάνει λάθος ένα (σ) στη ροή του λόγου της, με μαθήματα και τεχνικές για ορθοφωνία και μυστικά για μια σωστή ομιλία και απαγγελία  . Την μοναδική Κυρία Κέλλυ Σακάκου , που θα βρείτε και προφίλ της στο facebook , που αγαπώ και θαυμάζω .

 

r 

www.kellysakakou.gr

 

 

Λυρίκα Σκλαβούνου ,

Υπεύθυνη , δημιουργός και διαχειρίστρια

της λογοτεχνικής ομάδας  Logotexniko Symposio κ.α

Άρθρο μου για τον e-provolea

https://www.e-provoleas.gr/

 

 

Η   Λυρίκα Σκλαβούνου γεννήθηκε το 1977 . Τελείωσε ψυχολογία , αλλά ακολουθεί το επάγγελμα του λογοτέχνη ,όπου την έχει κερδίσει κι έχει διακριθεί στο χώρο , έχοντας κερδίσει και σπουδαία βραβεία . Είναι η υπεύθυνη και δημιουργός της λογοτεχνικής ομάδας στο  facebook  «Logotexniko Symposio , την ομάδα Logotexniki Pythia , την ομάδα Γνώθι Τέχνης , την ομάδα Πολιτεία Τέχνης και το Logotexniko Symposio III , είχε την ιδέα να διαχειριστεί την ομάδα η φίλης , αντιπρόεδρος της ομάδας Κυριακή Αλεξοπούλου. Περισσότερες πληροφορίες στο blog της

https://choris-antigra-o.webnode.gr/

Ιστότοπος

https://zologotexnika.com